maandag 18 februari 2008

Visie en missie in een onderneming

Het formuleren van een visie, een missie en daarbij nog de normen en waarden binnen een onderneming zijn niet tastbare zaken die, in het eerste opzicht, niet veel bijdragen aan de prestaties van de medewerkers.

Niets is minder waar. Alle medewerkers neuzen in eenzelfde richting krijgen en met dit gedachtegoed, met deze leidraad laten werken maakt dat ook de medewerker op de werkvloer weet waaraan zich te houden en in welk kader hij zijn persoonlijke doelen moet plaatsen.

Visie = missie + principes (Uit: Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management) is een formule die de drie aspecten op zijn plaats zet. Wat er juist wordt bedoeld met het één of het ander is vaak onderwerp van discussie.

Strategisch management is het (continuë) proces dat deze zaken bevat. Een visie is een dynamisch gegeven voortdurend onderhevig aan invloeden en veranderingen uit zijn omgeving. De visie van Boeing in 1950 is niet meer dezelfde als deze die momenteel is vooropgesteld voor 2016.

Geen opmerkingen: